Iraklia: Agios Geórgios - Voriní Spiliá en terug

Beoordeling: Irakliá is meestal een haven van rust, waar vele paden tot mooie wandelingen uitnodigen - maar zwemgelegenheden zijn er niet zo veel, behalve in Agios Geórgios zelf en op het mooie strand van Livádi.
Deze korte  wandeling loopt naar de kleine baai van Voriní Spiliá
. De wandeling zelf krijgt van ons **.
[26 september 2015.]

Tijd: De heen- of terugweg duurt slechts 35 minuten (EWT).

Routebeschrijving(0u00) Vanaf de waterkant in Agios Geórgios of Káto Chorió volgen we de hoofdstraat het dorp in. De straat is verder geplaveid en passeert  rechts van de taverna / minimarket To Perigiáli.
We blijven de hoofdstraat volgen en bij de splitsing (crčperie To Pérasma) nemen we de LINKSE straat in de richting van de kerk met blauwe koepel.

(0u06)  Al lopend op de betonstraat richting kerk zien we de eerste aanduiding [7]. De straat vervolgt voorbij de kerk van Taxiárchis, waar we rechts houden.

(0u08) Bij de volgende splitsing houden we links (omgevallen wegwijzer "Agios Athanásios / Panagía / Cave + [7] op een paal). De grindweg is soms wat verhard en komt na 2-3 minuten bij de kapel van Agios Ioánnis - even ERVOOR gaat een pad naar rechts [8] - rechtdoor gaan alle andere wandelingen via pad [7] naar de grot, Agios Athanásios of Panagiá.

(0u10) We nemen dus de smallere weg RECHTS, rechts van een hek [8]. Na 2 minuten gaan we rechtdoor op een smal bruin pad tussen muurtjes (grote cairn); dit rotsachtig pad stijgt heel geleidelijk. Na 7-8 minuten buigen we licht links, nog altijd tussen muren [8].

(0u22) We beginnen geleidelijk te dalen en terwijl we links en verder rechts buigen, ontdekken we de beschutte baai van Voriní Spiliá. Het pad wordt rotsachtig en komt in een kleine inzinking, waar we rechtdoor verder gaan [8]. We dalen dan wat op de uitgesleten rotsen tot we door het groen lopen - we volgende cairns en markeringen [8] en blijven ongeveer 10 meter boven het water.
Terwijl we links buigen op een duidelijker pad zien we het mooie strandje vóór ons.

(0u35) Het zandstrand is klein - gelukkig is het vuil wat verzameld in plastiek zakken. Er is wel geen schaduw.

Voor de terugkeer klauteren we aan het eind van het strand omhoog over te rotsen en gaan verder tussen het groen [8] naar het pad; we gaan licht omhoog om dan 5 meter boven het water verder te lopen. We stijgen langzaam voor we langzaam rechts draaien, de cairns en [8] volgend. We buigen nog rechts, weg van het water, lopen door het groen en over uitgesleten rotsen.

(0u41) We gaan door de inzinking en buigen links; nu stijgen we langzaam op een duidelijker pad, verder tussen lage muurtjes. Daarna stijgen we sneller op het heel rotsachtig pad, we buigen rechts en de baai verdwijnt achter ons.

(0u47) Het gaat verder tussen nauwe muren [8], na 4 minuten buigen we nog rechts en beginnen heel langzaam te dalen, altijd tussen muren. Tegen het eind wordt het pad een zandwegje dat gauw uitkomt op de brede hoofdweg.

(0u59) Het gaat nu nog 4 minuten verder op grind en beton, tot bij de kerk, waar we links houden. Na weer 6 minuten komen we aan de waterkant (1u09)