Ormos Korthíou - Kochýlou - Epáno Kástro en terug

Beoordeling: Deze wandeling is een deel van de lange wandeling [3] die van Chóra naar Ormos Korthíou loopt, via Sinetí, de Dipotámatakloof en Kochýlou. Doordat we nu het prachtige deel tussen Ormos Korthíou en het Epáno Kástro in de twee richtingen wandelen, kunnen we genieten van de schitterende uitzichten richting Kochýlou en het Epáno Kástro én, tijdens de terugkeer, naar de baai van Kórthi.
Deze wandeling is goed bewegwijzerd met [3] en verdient door de kwaliteit van de paden en de uitzichten het maximum van ****.
[Bijgewerkt door Raymond op 5 mei 2015 en op 27 en 29 juni 2021.]

Tijd: Het vergt 1u05 (EWT) om tot bij de klokkentoren van Kochýlou te wandelen; daarna is het nog 35 minuten tot boven op het Epáno Kástro. Deze heenweg is ongeveer 6,71 km lang.
De afdaling van op een hoogte van 586 meter tot op zeeniveau vraagt dezelfde tijd, ongeveer 1u40, nog altijd in effectieve wandeltijd. De hele wandeling duurt dus 3u20 (EWT), maar de totale wandeltijd (TWT) van deze schitterende tocht kan oplopen tot meer dan het dubbele - wij wandelden van half 12 tot zeven uur, ook al omdat we wilden genieten van de uitzichten onder de middag- én de avondzon.

Routebeschrijving: (0u00) Bij de bushalte en de rotonde met de scheepsmast aan de rand van Ormos Korthíou nemen we de wandelstraat, de hoofdstraat tussen de café-bar Centro en het info- en taxikantoortje (bord Kochýlou 3 km / Chóra 10,8 km + [3]). Even verder is er al een eerste pleintje, met het oorlogsmonument, de school en een informatiebord over de wandelingen - aan je rechterkant zie je een winkel waar je je drankvoorraad kunt aanvullen. Verder is er dan het schilderachtige pleintje Alíki Psálti met het café Diporto en een mooi terras onder de moerbeibomen.
We gaan rechtdoor, passeren vele winkeltjes en bij het eind van de wandelstraat en bij een brugje gaan we links, voorbij de bedding - er is een wegwijzer naar het strand van Tis Griás to Pídima en [3] [5].

(0u05) Na 1 minuut gaat een betonwegje rechts (weer wegwijzer naar Tis Griás to Pídima), maar wij gaan rechtdoor op het betonwegje rechts van de bedding [3] [5]. We hebben voor ons een mooi uitzicht op de dorpjes Rogó en Gianniséo.
Ongeveer 1-2 minuten verder nemen we het mooie pad rechts tussen muren, rechts van een hek: hier splitsen wandelingen [3] en [5] (wandelborden Kochýlou 2,5 km / Epáno Kástro 3,8 km / Chóra 10,3 km).
De volgende 3 minuten loopt het mooi geplaveide pad tussen hoge muren, soms vallen ook de ongelijke stenen van het pad op.

(0u10) Na een goede 3 minuten steken we een asfaltweg over (die leidt naar het strand van Tis Griás to Pídima) en we nemen het betonwegje rechtdoor dat het oude pad vervangt [3]. Maar gelukkig herbegint de prachtige bestrating vrij gauw; we krijgen ook een mooi uitzicht over de hele baai. We klimmen gestaag, maar dan komen we weer uit op een betonweg - rechts is er weer een wegwijzer naar Tis Griás to Pídima. Wij volgen rechtover de betonweg omhoog, rechts van een grote villa [3]. Maar na een goede 3 minuten klimmen vinden we voor ons, in een bocht naar links, een mooi pad, onder een mediterrane esdoorn [3].

(0u18) Nu zal ons wandelplezier meer dan 40 minuten duren, op een heel afwisselend en soms beschaduwd pad.
Na 3 minuten gaan we natuurlijk op een betonnen trap schuin rechts [3] en dan volgt weer een mooie klim. Verder, bij een wegje, houden we rechts en gaan weer omhoog, nu op heel mooie, uitgesleten treden. Bijna 4 minuten verder steekt de prachtige trap een aarden weg over. We gaan rechtdoor omhoog [3], maar eerst letten we op het prachtige landschap:
- achter ons prachtig uitzicht op Ormos Korthíou met de hoge heuvelrug van de Ráchi erachter, en de dorpjes Aďdónia (links) en Kórthi
- links van ons de oplopende rij van dorpjes, nl. Rogó, Gianniséo en Mésa Vouní (de route van de mooie wandeling Ormos Korthíou - Exo Vouní).

(0u25) We gaan dus rechtdoor [3] en nu volgt weer een schitterende trap. Enkele minuten verder zien we Kochýlou voor ons, en even later ook de platte heuveltop van het Epáno Kástro , rechts ervan. De klim wordt minder steil en gaat nog altijd verder tussen mooie muren.
Er volgen weer beton- en dan rotstreden, en na 10 prachtige minuten komt er een wegje van rechts: we gaan door een hek, volgen het wegje even rechtdoor, maar gauw nemen we het oude pad schuin links [3]. We hebben een schitterend uitzicht op Kochýlou en het Epáno Kástro.

(0u34)
Nu volgt weer een prachtig eind op een pad dat vaak geplaveid is met grote, platte stenen.

(0u44) Na 10 minuten krijgen we weer een uitzonderlijk mooi uitzicht op het dorp en de platte rots, ons doel van vandaag. Even verder is er een splitsing waar we links houden [3]. We blijven klimmen en na weer 4 minuten is het uitzicht op Kochýlou, de terrasjes eronder en het Epáno Kástro erboven weer heel mooi.

(0u54) Vier minuten verder dalen we wat af, het beschaduwde pad buigt toch nog naar links, steekt een klein beekje over en klimt dan weer tot bij de eerste huizen van Kochýlou. We dalen wat en stijgen dan weer op een mooie betonnen trap - bovenaan houden we rechts (2 keer [3]) en dan lopen we onder de kerk door. Ernaast ligt het oude café tou Chorioú.

(1u06) Even verder loopt het straatje onder de klokkentoren van de tweede kerk door - rechts van de kerk is er een mooi voorplein met een boom en een prachtig zicht. Dit is een mooi picknickplekje, zeker als er te veel wind zou staan boven op het Epáno Kástro .

Na een eventuele pauze keren we terug tot bij de klokkentoren en volgen verder het trapstraatje links van de kerk. We klimmen vele treden en komen zo uiteindelijk op de betonweg uit, iets voorbij het parkeerterrein Bezeri.
We volgen de weg even - met een prachtig zicht op het Epáno Kástro - en gaan dan in de bocht op een ander betonwegje rechtdoor en omlaag (wandelpaaltje [3]); weer 10 meter verder nemen we de eerste betonnen trap links omhoog [3].

(1u12) Eerst stijgen we op treden, dan volgt er een betonnen of geplaveid pad, met rechts een nu heel indrukwekkend zicht op de platte rots. Na 6 minuten is er een zijpad rechts.

[Rechtdoor gaat het mooie pad [3] verder naar de Dipotámata-vallei, Sinetí en Chóra.]

(1u18) Wij gaan rechts na een hek (wandelbord Upper Castle 665 m en [3b]), moeten direct door een klein hek in betonijzer en vervolgen op een nauw pad dat - op 5 mei 2015 - even overstroomd is. Bij een splitsing houden we rechts [3b] en beklimmen we een lange trap van ca 215 betonnen treden, waarbij we langs 2 kapellen en nog door een hek in betonijzer passeren - dit pad is duidelijk pas vrijgemaakt.

(1u25) Aan het eind gaan we door een bres in een muurtje [3b] en dan stijgen we verder al rechts houdend op een aarden pad op de helling. Vrij gauw moeten we door een dwarsmuurtje ([3b] op een puntige steen) en het gaat steil verder. Weer 2 minuten verder passeert het pad weer door een muurtje [3b] en we houden links op een paadje, dat rechts en links kronkelt tot bij enkele betonnen treden die weer door een muurtje gaan [3b]. Er volgt nog een laatste klim waarbij we door alweer een verbrokkeld muurtje kronkelen en dan komen we op de betonweg uit.

(1u31) We gaan even rechts en kunnen dan de witte trap met blauwe reling nemen: 140 treden en nog een kort pad brengen ons bij het kerkje van de Panagía Faneroméni op de eerste afgeronde top.

We hebben hier een schitterend uitzicht op de baai van Kórthi, op de valleien en ook op Kochýlou dat al vrij diep onder ons ligt.
Achter de kerk gaat een paadje verder en in 4-5 minuten kunnen we door de ruďnes tot op de hoogste top. Dit was het "Apáno Kástro" (Het hoge kástro), in de Venetiaanse tijd de tegenhanger van het "Káto Kástro" (Het lage kástro) in Chóra. Beide burchten werden waarschijnlijk in 1207 gebouwd door de Venetiaan Marco Dandolo. We bevinden ons hier op een hoogte van 586 meter...

(1u42) Voor de terugtocht dalen we tussen de ruďnes af en nemen bij de voorkant van de kerk het paadje dat naar de trap leidt; 32 oude treden en 109 betonnen treden brengen ons beneden op de betonweg.
We gaan rechts en blijven nu de betonweg volgen - het pad lijkt ons zo steil, dat het soms glibberig zou kunnen worden.

[Wil je toch het traject van de heenweg volgen, dan zul je uitkomen op punt (2u14) hieronder...]

(1u50) Wij blijven dus de betonweg volgen, die in enkele slingeringen en verder in wijde bochten rechts en links makkelijk afdaalt.
Let ook eens op de marmeren plaketten die hier en daar op de rotswand bevestigd zijn: ze vermelden de milde schenkers van 35, 50 of 150 meter beton, die op deze manier in 2006 het aanleggen van de betonweg bekostigden... Na 12 minuten komen we op grind, bij een wegsplitsing; we houden natuurlijk links en na weer 4 minuten moeten we uitkijken naar het pad [3] dat de weg kruist.

(2u07) Waar we het mooie pad [3] rechts zien gaan, rechts van een muur - in de richting van de Dipotámata-vallei - moeten wij nu LINKS; rechts is het pad wel heel duidelijk zichtbaar (er is een opvallende [3] op de mooie muur), wat links van de weg is er een wandelpaaltje [3].
Het pad gaat eerst even rechts en komt dan op een oude trap die links buigt langs een muur; verder gaat het rechts [3] om zo tussen 2 muren te komen. Vaak is het oude plaveisel nog te zien.
Na 7-8 minuten afdalen komen we tussen enkele ruďnes - hier gingen we straks links op het 3b-pad.

(2u14) We gaan rechtdoor door een hek en tussen nauwere muren en het mooie plaveisel begint. Verder komen we op beton en na weer enkele minuten op de betonweg, die we even rechts omhoog volgen. Ook de asfaltweg [3] volgen we maar heel even links naar beneden, want bijna direct - en vóór we bij het parkeerterrein komen - nemen we het betonnen straatje rechts ervan [3].

(2u19) We volgen de hoofdstraat: even verder gaan we NIET schuin rechts, maar rechtdoor [3] en kort daarop gaat het links omlaag op een trap [3]. Nu dalen we altijd rechtdoor, heel het dorp door [3]; we passeren rechts van de eerste kerk, Agios Geórgios en lopen onder de vrijstaande toren door.
Het naamloos café links is vaak pas open na 5 uur - maar loop het niet voorbij, dit typisch oud dorpscafé is echt de moeite waard!

(2u24) We wandelen verder in het hoofdstraatje, passeren links van de tweede kerk en direct daarna gaat een trap links naar beneden (de Odós Vasiléoos Konstantínou) ([3] en blauwe stip). Na 1 minuut houden we rechts (blauwe stip en [3] op muur); we klimmen wat en dalen dan langzaam op een stenig pad, dat we altijd rechtdoor volgen - met een prachtig zicht op Kochýlou en het Epáno Kástro in de avondzon. Enkele minuten verder overvalt ons het eveneens schitterend uitzicht op de baai van Kórthi en de hele vallei! Het pad is weer heel mooi geplaveid, soms met grote platte stenen, soms ook met verticaal geplaatste kleinere stenen.

(2u45) Na weer 9 minuten is er een splitsing waar we links gaan (blauwe stip en [3]). Gedurende enkele minuten is het pad smaller door het overvloedige groen en door wat hinderende struiken, maar gauw is het weer beter en geplaveid met grote, platte stenen.
Plots lijkt Ormos Korthíou vrij dichtbij, we dalen vele minuten af op een prachtige trap, dan op vele betonnen treden en zo komen we na 17 mooie minuten uit op de betonweg, onder de mediterrane esdoorn.

(3u02) We gaan links omlaag, na 3-4 minuten kruisen we de weg naar Tis Griás to Pídima en rechtover vinden we weer een heel mooi pad (blauwe en rode stippen). Na enkele minuten wordt het beton en weer wat later bereiken we de asfaltweg. Rechtover daalt het heel oneffen geplaveid pad verder af; daarna wordt het plaveisel mooier en de muren worden heel hoog.

(3u13) Uiteindelijk komen we uit in de vallei, op een betonwegje. We gaan links en 2 minuten daarna zijn we bij het brugje, waar we rechts de wandelstraat in gaan. Vijf minuten later zijn we bij ons vertrekpunt aan het eind van de straat, bij de rotonde met de scheepsmast. (3u20)